سبک های مختلف یوگا کدام است؟

Tuesday، ۱۱ Bahman ۱۴۰۱

کلمه "یوگا" به معنای "اتحاد" یا همان یکی شدن است، یوگا ذهن را با بدن هماهنگ می کند و فواید آن هم بر جسم و هم برذهن افراد اثر گذار است در واقع یوگا به هماهنگی کامل ذهن و جسم کمک می کند، بنابراین لازمه یک زندگی سالم است. انواع مختلف تمرین یوگا بر یک هدف مشترک تمرکز دارند: به طور کلی سلامت جسم و روح. در مقالات مختلف از یوگا به عنوان یک ابزار درمانی برای درمان مشکلات جسمی و روحی نام برده شده است. بنابراین، این باور که فرض کنیم یوگا مختص به یک دین یا جامعه خاصی است نادرست است. اگرکلمه یوگا را به صورت آنلاین جستجو کنید، می توانید انواع مختلفی از یوگا را بیابید که هر کدام یک هدف خاص را نشانه رفته اند به عنوان مثال، یوگا درمانی شامل یوگا برای کمردرد، یوگا برای کاهش چربی شکم، آسانا یوگا برای کاهش وزن و حتی افزایش وزن به زبان دیگر هر کدام از سبک های یوگا با توجه به شرایط و اهداف افراد مجموعه ای از وضعیت های بدنی و تمرینات تنفسی را شامل می شوند.

فواید یوگا

یوگا، بر خلاف سایر اشکال ورزش، یک روش زندگی است. کسی که در طول زمان یوگا تمرین می کند، تفاوت زیادی در بدن و احساسات و افکارش می بیند. برخی از مزایای کلیدی یوگا عبارتند از:

· تمرین مداوم منجر به کاهش وزن می شود

· بهبود گردش خون، که کیفیت و بافت پوست را بهبود می بخشد

· پیری را به تاخیر می اندازد

· استقامت بدنی را بهبود می بخشد

· برای سلامت روده و بهبود هضم مفید است

· باروری و سلامت باروری را افزایش می دهد

· چرخه خواب را بهبود می بخشد

· شما را آرام و خوشحال می کند

· تمرکز را بهبود می بخشد

· استرس را کاهش می دهد

· ایمنی بدن را بالا می برد

انواع مختلف یوگا

هاتا یوگا (Hatha Yoga)

در زبان سانسکریت Hatha به معنای "زور" یا "نیرو" است. بنابراین، هاتا یوگا تعادل در بدن ایجاد می کند. این نوع یوگا بر روی هماهنگی بین چاکراها و نقاط انرژی در بدن کار می کند. چاکراها گرداب های انرژی یا نقاطی در بدن ما هستند که انرژی در آن متمرکز شده است. آنها در هفت مکان مختلف در بدن وجود دارند و به اندام ها و غدد خاصی متصل می شوند. هاتا یوگا شامل حالات و موقعیت های فیزیکی بسیاری است که بدن و ذهن را متعادل می سازد. تحقیقات نشان می‌دهد که هاتا یوگا به ما کمک می‌کند تا از استرس دور شویم، از نظر بدنی سالم و چابک بمانیم و جوان‌تر به نظر برسیم وهمچنین، تمرین مداوم هاتا یوگا باعث کاهش وزن و تقویت عضلات می شود.

آشتانگا یوگا (Ashtanga Yoga)

تانگا یوگا شاخه مستقیم یوگا سوتراهای حکیم پاتانجلی است. کلمه ashtanga که به عنوان فرم یوگا برای کاهش وزن معروف است، مشتق شده از کلمه هشت در سانسکریت است. آشتانگا یوگا دارای هشت رکن است: اصول، انضباط شخصی، آسانا و حالات، تمرینات تنفسی ، صرفنظر، تمرکز، مراقبه و رهایی.

برخی از انواع مختلف آساناهای رایج در آشتانگا یوگا عبارتند از:

· Padmasana

· Simhasan

· The Butterfly

· Kapalbhati pranayama

· Anulom vilom pranayama

· Surya bhedi pranayama

· Chandra bhedi pranayama

اگر به دنبال یوگا برای کاهش اضطراب و استرس، بهبود کمردرد، کاهش چربی هستید، آشتانگا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

وینیاسا یوگا (Vinyasa Yoga)

به این شکل از یوگا، یوگا «جریان» نیز می‌گویند. کلمه "Vinyasa" دارای دو بخش است که Vi به معنای تنوع و Nyasa به معنای در محدوده تعیین شده است.

وینیاسا یوگا شامل تکنیک های حرکتی و تنفسی است که جریانی از وضعیت ها را با تنفس کنترل شده ایجاد می کند به عبارتی جریان زندگی را تکرار می کند. به عنوان مثال، یوگی های وینیاسا جریان را با حالت کودک آغاز می کنند و جریان را با حالت مرگ (ساواسانا) خاتمه می دهند. انتقال به هر وضعیت منعکس کننده حرکت در طول زندگی است.

برای یک مبتدی در وینیاسا یوگا، جریان ایده آل این خواهد بود:

· Plank pose (Kumbhakasana)

· Knees-Chest-Chin Pose (Ashtanga Namaskara)

· Cobra pose (Bhujangasana)

· Downward-Facing Dog pose (Adho Mukha Svanasana)

وینیاسا یوگا انتخاب خوبی برای کسانی است که تمرینات با شدت بالا را دوست دارند. علاوه بر این، وینیاسا یوگا برای اضطراب، اختلال افسردگی، فشار خون و بهبود خواب ایده آل است.

کندالینی یوگا (Kundalini Yoga)

یوگای کندالینی که به عنوان "یوگا آگاهی" نیز شناخته می شود، کندالینی یوگا بر بیدار کردن انرژی کندالینی از طریق انجام منظم تمرینات مانترا، تانترا، یانترا تمرکز دارد.این انرژی معنوی در پایه ستون فقرات قرار دارد. یوگی ها بر این باورند که کندالینی شاکتی مانند یک مار پیچ خورده است که در پایه ستون فقرات برانگیخته نشده است. بنابراین، انرژی فعال به سمت ستون فقرات حرکت می کند و به سلامت معنوی شما کمک می کند. یوگا کندالینی برای استرس، اضطراب، افسردگی و عملکرد شناختی بهتر نیز مناسب است.

حرکات در این نوع یوگا با یک شعار شروع می شود و به دنبال آن پرانایاما، عمل تنفس کنترل شده و دقیق انجام می شود. سپس کریا می آید، مجموعه ای از حالات (موقعیت خاص دست). سپس فرد پرانایاما، آواز خواندن و مدیتیشن را انجام می دهد.

آینگار یوگا (Iyengar Yoga)

این نوع یوگا کاملا شبیه به یوگا وینیاسا است. نام خود را از B.K.S گرفته است. آینگار، یکی از برجسته ترین معلمان یوگا در جهان است. یوگا آینگار با سایر انواع یوگا متفاوت است. این نوع یوگا درجه اول بر روی وضعیت بدن، هم ترازی بدن و باز شدن بدن تمرکز می کند. همچنین از وسایلی مانند بلوک‌های یوگا و کمربند برای کامل کردن حالت‌ها استفاده می‌شود.

فواید آینگار یوگا:

· افزایش انعطاف پذیری

· تقویت عضلات بدن

· آرامش ذهن

· مسکن درد

· اصلاح وضعیت های نادرست بدن

· بالا بردن سطح ایمنی

· بهبود تنفس

یک مطالعه نشان می دهد که یوگا آینگار به طور موثری اختلالات اسکلتی و عضلانی را درمان می کند. علاوه بر این، نتایج قابل مشاهده ای در درمان ناتوانی های ستون فقرات نشان داده است و همینطور گسترش دامنه حرکتی ، افزایش توان عضلات ودرمان بیماری های زنان و گوارش از دیگر ویژگی های انجام این نوع یوگا است.

اریال یوگا (Aerial Yoga)

این نوع یوگا نه تنها برای افراد پیشرفته بلکه برای مبتدیان نیز مناسب است.اریال یوگا کمک می کند تا توده های عضلانی بیشتری بسازید و همچنین به چربی سوزی نیز کمک می کند. برخلاف یوگای سنتی، یوگای هوایی تمرین‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد در واقع افراد به وسیله جاذبه بدن را به چالش می‌کشند. این نوع یوگا مزایای تمرینات قلبی مانند شنا یا دویدن را دارد. برای انجام اریال یوگا شما به وسیله‌ای به نام بانوج احتیاج دارید که شبیه یک طناب بلند بوده و از جنس نوعی نایلون با تراکم بالا ساخته شده است تا بتواند تحمل وزن‌های بالا را داشته باشد این طناب بدن ما را در هوا معلق می کند و حالات مختلف به صورت معلق در هوا انجام داده می شود.

فواید اریال یوگا:

· چربی سوزی

· بهبود انعطاف پذیری

· درمان مشکلات تنفسی

· تسکین استرس

· اصلاح وضعیت های نادرست بدن

آکرو یوگا (AcroYoga)

آکرویوگا مانند یوگای هوایی است اما شامل بانوج یا تاب یوگا نیست. در عوض، این نوع یوگا بر عناصر اعتماد مرتبط با حرکات آکروباتیک در حین تمرین با یک شریک یا گروه تمرکز می کند. سه نقش وجود دارد که افراد انتخاب می‌کنند، به عنوان پایه (فردی که مسئول حرکت است)، پروازکننده (فردی که حرکت می‌کند)، ونظارت گر (فردی که کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که حرکات به آرامی انجام می‌شوند). این نوع یوگا فضای تعاملی گسترده ای را ایجاد می کند.

جیواموکتی یوگا(Jivamukti Yoga)

یوگا Jivamukti بسیار شبیه به سبک وینیاسا یوگا است که اصول یوگا را برای زندگی مدرن ترسیم می کند. اغلب درهر کلاس یک موضوع بررسی می شود، این می تواند از طریق تغییر، پرانایاما (تمرینات تنفسی) یا موسیقی باشد. این موضوع به طور کلی در ابتدای کلاس معرفی می شود و در طول کلاس در هم تنیده می شود. یکی از تمایزات اصلی یوگا جیواموکتی این است که آنها شرکت کنندگان خود را تشویق می کنند تا به رژیم غذایی وگان پایبند باشند. این به این دلیل است که عنصری برای حمایت آنها از یاما آهیمسا، یا تمرین و تعهد آنها به عدم خشونت است.

فواید جیواموکتی یوگا:

· افزایش انعطاف پذیری

· افزایش قدرت و تعادل

· افزایش خود آگاهی

· بهبود گردش خون

· کاهش استرس

چهار مسیر اصلی یوگا

کارما یوگا

کارما یوگا مسیر فداکاری فرد برای کار فداکارانه است. به عبارت دیگر، یوگای عمل است. این نشان می دهد که فرد باید زمان، انرژی و تلاش خود را برای هر کاری که اختصاص می دهد، نباید انتظار پاداش یا تاییدی داشته باشد. این یک عمل تواضع تلقی می شود زیرا شخص نه برای نفس بلکه برای خیر بزرگتر کار می کند.

جنانا یوگا

یوگا جنانا یوگای دانش فکری و خرد عملی است. این فرم از یوگا در مورد شکوفایی خود از طریق آگاهی مراقبه است. فرد دانش را تجربه می کند و درک شهودی را توسعه می دهد. فرد یاد می گیرد که خود را از خود واقعی جدا کند.

یوگا جنانا شامل سه مرحله اصلی است:

· سروانا - Sravana (شنیدن یا قرار گرفتن در معرض دانش)

· منانا - Manana (تفکر و بازنگری خرد برای درک بهتر)

· نیدیدیاسانا - Nididhyasana (مراقبه)

یوگا جانانا ممکن است از نظر فیزیکی چالش برانگیز نباشد، اما یکی از چالش برانگیزترین اشکال یوگا برای تمرین است، زیرا نیاز به ذهن باز دارد.

راجا یوگا

راجا یوگا در زبان سانسکریت به معنای پادشاه است. راجا یوگا با نام‌های «یوگای کلاسیک»، «پادشاه یوگی‌ها» یا «یوگای ذهن» نیز شناخته می‌شود. به آن آشتانگا یوگا نیز می گویند. کلمه آشتانگا به عدد هشت اشاره دارد و آشتانگا یوگا نیز شامل هشت مرحله است:

1. Yama (اصول)

2. Niyama (انضباط شخصی)

3. Asana (پوزها یا حالات)

4. Pranayama (تمرینات تنفسی)

5. Pratyahara (صرفنظر)

6. Dharana (تمرکز)

7. Dhyan (مدیتیشن)

8. Samadhi (رهایی)

آساناها را می توان در طول زمان تمرین و صیقل داد تا به کمال برسند. به عنوان مثال، برخی از آساناهای رایجی که در آشتانگا یوگا انجام می شود عبارتند از: پادماسانا (ژست نیلوفر آبی)، سیمهاسانا (ژست شیر)، بهادراسانا (ژست پروانه و غیره). بسیاری از تمرینات تنفسی برای مبارزه با استرس روزانه مناسب است. اگر می خواهید یوگا برای اضطراب، تسکین استرس یا کمردرد انجام دهید، راجا یوگا برای شما مناسب است.

باکتی یوگا

باکتی از کلمه باج گرفته شده است که به معنای پرستش یا دوست داشتن خداست. برخی افراد باکتی یوگا را راهی برای رهایی خود از چرخه ابدی تولد و مرگ می دانند. پیمودن این مسیر معنوی به اتحاد روح یا «آتمان» با برهمن یا «واقعیت واقعی» کمک می‌کند.

بسته به نوع باکتی که برای پیروی انتخاب می کنید، به عنوان نوع خاصی از داوطلب یا باکت ها شناسایی می شوید.

Artha – مضطرب

Artharthi – کسی که خواهان ثروت مادی است

Jijnasu – کنجکاو

Jnani – خودآگاه

روش های نوین تمرینات یوگا

یوگا در دنیای مدرن تکامل یافته و به روش های خاصی تقسیم شده است، آن ها عبارت اند از:

یوگای صورت

شامل ماساژ و تمریناتی است که عضلات صورت شما را نرم و آرام می کند تا استرس، تنش و نگرانی را از بین ببرد. این نوع یوگا در چند سال اخیر رایج شده است. پیروان فکر می کنند که این نوع یوگا پیری را معکوس می کند و شما را تا یک دهه جوان تر نشان می دهد.

یین یوگا

یین یوگا ترکیبی از هنرهای رزمی و یوگا است. این فرم باعث افزایش گردش خون در مفاصل و بهبود انعطاف پذیری و بیشتر شدن توده عضلانی می شود. طول انجام حرکت ها حداقل یک دقیقه طول می کشد و با تمرین، می توان همان حالت را برای پنج دقیقه یا بیشتر نگه داشت.در یین یوگا از وسایلی مانند بلوک و پتو بسیار استفاده می شود. از این رو به دلیل توانایی آن در شل کردن مفاصل بدن، پس از تمرین انجام می شود.

یانگ یوگا

یانگ یوگا نسبتا کمتر تجربی است و هاتا، وینیاسا و آشتانگا را با هم ترکیب می کند. این فرم از یین یوگا پرانرژی تر است. این بر پرورش نیرو، استقامت، کاهش تنش در بدن و ساخت توده عضلانی تمرکز دارد.

یوگا قدرتی

یوگای قدرتی ریشه خود را از یوگا آشتانگا می گیرد. فرد باید وضعیت‌های یوگا را با سرعتی بسیار سریع‌تر و فعال‌تر انجام دهد. برای تقویت عضلات و همچنین افزایش انعطاف پذیری بسیار مناسب است.

یوگای ترمیمی

یوگای ترمیمی با هدف آرامش کامل در حالت های مختلف است. این شکل از یوگا از لوازم جانبی برای حمایت از بدن استفاده می کند. مدیتیشن هدایت شده بخشی جدایی ناپذیر از یوگای ترمیمی است. تمرکز اصلی یوگای ترمیمی در آرامش سیستم عصبی نهفته است. این نوع از یوگت یک فرم عالی برای آرام کردن اعصاب مضطرب است.

یوگای والدین

هدف یوگای قبل از تولد کاهش ناراحتی و دردهای مرتبط با بارداری است. یوگای قبل از تولد برخی از تمرینات تنفسی مفید را آموزش می دهد که می تواند در طول زایمان بسیار مفید باشد. برخی از تکنیک های آموزش داده شده در یوگای قبل از تولد نیز می توانند بخشی از یوگای پس از زایمان باشند. این فرم به مادران کمک می کند تا مقداری از وزن اضافه شده در دوران بارداری را کاهش دهند.

References

Pathare, S. (2022). Different Types of Yoga: A Complete Guide. [online] Blog - HealthifyMe. Available at: https://www.healthifyme.com/blog/types-of-yoga/#:~:text=What%20are%20the%20eight%20styles [Accessed 30 Jan. 2023].

KristinMcGeeFitness (2018). mindbodygreen. [online] mindbodygreen. Available at: https://www.mindbodygreen.com/articles/the-11-major-types-of-yoga-explained-simply.

Howard, L. (2021). 20 Different Types of Yoga: How to Find the Right Style. [online] YOGA PRACTICE. Available at: https://yogapractice.com/yoga/types-of-yoga/.

Verywell Fit. (n.d.). The History and Methodology of Jivamukti Yoga. [online] Available at: https://www.verywellfit.com/what-is-jivamukti-yoga-3566888.

پیام در واتساپ