چگونه با انجام چند حرکت یوگا بدن خود را در فصول گرم خنک نگه داریم؟

Monday، ۸ Khordaad ۱۴۰۲

چگونه با انجام چند حرکت یوگا بدن خود را در فصول گرم خنک نگه داریم؟

یوگا می تواند یک تمرین فوق العاده برای خنک کردن و یافتن آرامش در هوای گرم باشد. در اینجا چند حرکت و نکات یوگا وجود دارد که می تواند به شما کمک کند به گرما را غلبه کنید و احساس آرامش و طراوت را در هوای گرم پیدا کنید:

شیتالی پرانایاما Shitali Pranayama (نفس خنک کننده): با چشمان بسته در یک موقعیت راحت بنشینید. زبان خود را لوله کنید و از طریق زبان لوله شده عمیق نفس بکشید و از طریق بینی بازدم کنید. این روند را چندین بار تکرار کنید. این تکنیک تنفسی به عنوان یک تمرین اثر بخش خنک کننده بدن شناخته شده است.

خم به جلو ایستاده Uttanasana: بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض لگن باز کنید. به آرامی از باسن به جلو خم شوید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. اجازه دهید بالاتنه روی پاهایتان آویزان شود. اگر همسترینگ شما سفت است، می توانید کمی زانوهای خود را خم کنید و یا دستها را روی پاهای خود نگه دارید. برای چند نفس در این حالت بمانید، رها شدن و کشش را در پشت پاهای خود احساس کنید.

خم به جلو نشسته Paschimottanasana: روی زمین بنشینید و پاهای خود را در مقابل خود دراز کنید. دم بگیرید و ستون فقرات خود را بلند کنید، سپس در حالی که باسن به زمین چسبیده است به سمت جلو خم شوید بازدم انجام دهید. بسته به انعطاف پذیری خود، دستان خود را به سمت پاها، مچ پا یا ساق پا نزدیک کنید. بالاتنه خود را شل کنید و اجازه دهید سرتان پایین بیاید. در این حالت نفس عمیق بکشید و کشش را در امتداد همسترینگ و پشت خود احساس کنید.

وضعیت پل Setu Bandhasana: به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید. یک بلوک یا تقویت کننده یوگا زیر ساکروم خود قرار دهید. بدن خود را روی تکیه گاه شل کنید و اجازه دهید بازوهایتان در کناره هایتان قرار بگیرند. چشمان خود را ببندید و نفس های آهسته و عمیق بکشید. این ژست به آرامی قفسه سینه و قلب را باز می کند و باعث ایجاد حس آرامش می شود.

ویپاریتا کارانی Viparita Karani: به پشت دراز بکشید بهتر است زیر گردن ساپورتی مانند حوله قرار دهید تا وزن از روی مهره های گردن برداشته شود، زانوها را خم کنید و به سمت قفسه سینه بکشید , دستها را صاف و به موازات بدن دو طرف باسن قرار دهید , کف دستها روی زمین باشند. در حالیکه کف دستها را به زمین فشار می دهید لگن را از زمین بلند کنید . دستها را از آرنج خم کرده و کف دستها را زیر کمر بگذارید بطوریکه انگشتها به سمت لمبرهای باسن باشد و پاها را عمود بر زمین نگه دارید. شانه ها را از گوشها دور کنید و فاصله آرنجها به اندازه پهنای شانه ها باشد. این حالت به آرامش سیستم عصبی و تقویت آرامش کمک می کند.

وضعیت درخت: در تاداسانا بایستید. زانوی چپ خود را به سمت قفسه سینه بلند کرده و به پهلو خارج کنید. پای چپ خود را روی ساق پای راست خود قرار دهید یا به سمت پایین دراز کنید و مچ پای چپ خود را بگیرید و روی ران راست خود قرار دهید. دست های خود را به مرکز قلب خود بیاورید. با پای راست خود ریشه کنید و از تاج سر بلند کنید. برای 5 نفس بمانید. در طرف دیگر تکرار کنید. این تمرین ذهن شما را خنک می کند و بدن شما را به آرامی تقویت می کند.

به یاد داشته باشید که در طول تمرین یوگا خود هیدراته بمانید، به خصوص زمانی که هوا گرم است. همچنین می توانید در یک منطقه سایه دار یا داخل خانه که هوا خنک تر است تمرین کنید. به بدن خود گوش دهید و در صورت نیاز، حالت های بدن خود را تغییر دهید تا متناسب با سطح راحتی شما باشد. از تمرین یوگا به عنوان راهی برای یافتن تعادل، خنک شدن و پرورش حس آرامش در هوای گرم لذت ببرید.

:References

Kuzmiak, M. (2018). Yoga Practice For Hot Weather: How to Adapt When The Temperature Rises. [online] Track Yoga. Available at: https://trackyoga.app/2018/07/yoga-practice-for-hot-weather/ [Accessed 29 May 2023]

Kripalu. (n.d.). A Cooling Yoga Flow for Summer. [online] Available at: https://kripalu.org/resources/cooling-yoga-flow-summer [Accessed 29 May 2023]

پیام در واتساپ